شعارهای انتخاباتی و سیاست خارجی؛ بررسی مقایسه ای رابطه شعارهای انتخاباتی احمدی نژاد و روحانی و اتخاذ راهبردهای سیاست خارجی آنها

نوع مقاله : علمی- تخصصی، در رابطه با علوم سیاسی

نویسنده

چکیده

در دنیای با سیطره گفتمان دموکراسی، بررسی نقش یکی از شاخصه های آن در تعیین راهبردهای سیاست خارجی امری ضروری است. پژوهش ها درباره عوامل موثر بر اتخاذ راهبردهای سیاست خارجی فراوانند اما این که راهبردها چگونه در یک دوره مسلط می شوند، کمتر بررسی شده است، به ویژه بررسی رابطه میان شعارهای انتخاباتی با اتخاذ راهبردها در دوره پسا انتخابات مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی در صدد است با بررسی مقایسه ای رابطه شعارهای انتخاباتی احمدی نژاد و روحانی با راهبردهای سیاست خارجی آنها، این ادعا را بررسی و آزمون قرار دهد: چارچوب کلی راهبردهای سیاست خارجی احمدی نژاد و روحانی با شعارهای تبلیغاتی آنها هماهنگ بوده است. تحلیل شعارهای انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری از یک سو و تحلیل و تبیین راهبردهای سیاست خارجی دو رئیس جمهور منتخب حاکی از هماهنگی شعارهای پیش از انتخابات با راهبردهای پس از انتخابات به دلایل مختلف زیر است: باور و اعتقاد نامزدها به راهبردهای تبلیغاتی خویش، نقش احزاب و گروه ها و نزدیکان نامزدها در صورتبندی شعارها و اغلب تاثیرگذاری آنها در دوره پس از انتخابات و از همه مهمتر این که نامزدهای منتخب باید برای رای دهندگان مشوق‌ها و انگیزه هایی برای دوره‌های بعد و حمایت‌های بعدی فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Campaign slogans and foreign policy, comparative study of the relationship between Campaign slogans of Ahmadinejad and Rouhani and their foreign policy strategies

چکیده [English]

In a world of domination democracy discourse analysis, the role of one of its characteristics is essential in determining foreign policy strategies. Research on the factors influencing foreign policy strategies abound but the strategy of how dominant they are in a period of less investigated, Especially the relationship between campaign rhetoric by adopting strategies in the post-election period has not been studied. Cross-sectional study using library and internet resources In probing the relationship between campaign rhetoric of Ahmadinejad and the Rouhani with their foreign policy strategies, the claim is tested: The overall framework of the foreign policy of Ahmadinejad and Rouhani strategies they have been coordinated with advertising slogans. Analysis of campaign promises presidential candidates on the one hand and analysis and explanation of foreign policy strategies of President-elect Coordination of pre-election rhetoric suggests strategies for various reasons after the election the following: Candidates believe their advertising strategy, the role of parties and candidates in close formation slogans and often their effectiveness in post-election period And most importantly, the elected candidates voters have to Mshvq‌Ha and incentives for later periods and provide supporting-dimensional.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Slogan
  • election
  • Ahmadinejad
  • Rouhani
  • foreign policy